Neznášam svoje budíky!

Každá automobilová firma sa snaží byť originálna, priniesť niečo nové, ale zároveň, aby bolo jasné, že nekopírovala inú konkurenčnú firmu. Takto sa vymýšľajú stále nové a niekedy až príliš prekombinované dizajny na prístrojových paneloch našich automobilov.

palubní deska

Klasické budíky

Medzi stále najobľúbenejšiu kategóriu palubných prístrojových dosiek patria takzvané štandardné ručičkové budíky. Najčastejšie sa jedná o štyri kruhové ukazovatele, dva veľké a dva menšie. Ako prvý ukazovateľ je samozrejme okamžité rýchlosť automobilu. Druhý ukazovateľ býva najčastejšie otáčkomer. Dva menšie ukazovatele bývajú zväčša ukazovateľ teploty motora a ukazovateľ paliva. Občas bývajú rôzne obmeny, napríklad ukazovateľ teploty motora neukazuje teplotu kvapaliny, ale teplotu oleja. Alebo otáčkomer je umiestnený v strede panelu ako najväčší a hlavný budík a aktuálna rýchlosť má nižšiu prioritu. S tým sa niekedy stretneme u športových automobiloch v komerčnej sfére.

Digitálne budíky

Tento typ prístrojovej dosky automobilov nie je veľmi obľúbený. Niektoré automobilky ich však napriek tomu stále dosadzujú do svojich automobilov. Pochopiteľne, ide o oveľa lacnejšie riešenie, ktoré vyžaduje nižšie náklady. A možno tieto firmy argumentujú ešte aj jeho modernosť, aj keď objektívne by sme takýto budík už v dnešnej dobe moderným nenazvali. Ale to nevadí. V každom prípade, keď si sadneme do takého auta, ktoré má digitálny budík, s najväčšou pravdepodobnosťou môžeme očakávať jeden veľký displej, na ktorom sa rôzne graficky zobrazuje ukazovateľ rýchlosti, otáčok, paliva a iných parametrov.
Kombinované ukazovatele a kombinované prístrojové dosky, teda čiastočne digitálne a čiastočne ručičkové sú tým kompromisom medzi cenou a estetickým prevedení prístrojovej dosky.

bmw

Tieto automobily majú najčastejšie hlavné ukazovatele, ako rýchlosť a otáčky stále ručičkové a iné parametre sú zobrazované digitálne. Môžeme objektívne tvrdiť, že takýto prístup vôbec nevadí, pokiaľ sa jedná o ekonomicky úsporný automobil. Určite si však takéto riešenie nevieme predstaviť niektorých vychytených automobilkách, či drahších automobilov.
Vodiči stále radšej siahajú po chrómových a krásne podsvietených ručičkách prístrojových dosiek, ako po jednom digitálnom paneli.